A Központban kezelt panaszkörök

1. Lumbágó

Honnan ismeri fel?
Ha reggel az ágyból felkelve vagy egy nehéz tárgy emelését követően, esetleg egy tartós rossz ülő helyzet után úgy kel fel, hogy a derekában szúró nyilalló fájdalmat érez és nem tud vagy teljesen kiegyenesedni vagy teljesen lehajolni. A teste egy oldalirányú kérdőjel formában kényszertartásban rögzül. Nem mer megmozdulni, mert nem tudja, melyik mozdulatnál nyilall megint a derekába a fájdalom.
Mi történik ilyenkor?
Vagy a gerinc melletti izmok kerülnek olyan görcsösen feszült helyzetbe, hogy az egyik ágyéki csigolya egy kicsit kimozdul a helyéről és lekezdi a mellette kilépő ideget nyomni, vagy a csigolya mozdul ki, kezdni nyomni a kilépő ideget és másodlagosan feszülnek rá a támasztóizmok. A végeredmény szempontjából a mechanizmus nem számít: az izmokat fel kell lazítani, a csigolyát a helyére visszamozgatni és a kilépő ideg körüli gyulladást megszüntetni. A kiújulás megelőzésére célzott gyógytorna gyakorlatok szolgálnak.

2. “Nyakbeakadás”

Honnan ismeri fel?
Reggel felkelés után vagy egy rossz mozdulatot követően a nyak nem mozdul egy vagy több irányba és/vagy éles szúró fájdalommal jár a mozgatása, amely lesugározhat a nyaktól egészen a vállakig vagy a lapockákig.
Mi történik ilyenkor?
Ugyanúgy, mint a lumbágó esetében: vagy a nyakizmok kerülnek görcsösen feszült helyzetbe egy rossz tartástól vagy mozdulattól és azok mozdítanak ki egy vagy több nyakcsigolyát a helyéről vagy a nyakcsigolya elmozdulása okozza az izmok másodlagos feszülését. A szúró, nyilalló fájdalom abból származik, hogy az elmozdult csigolya mellett a kilépő ideg nyomás alá kerül, amit bizonyos mozdulatok fokoznak.

3. Porckorong csúszás (discus protrusio)

Honnan ismeri fel?
A tünetek gyakran hasonlítanak a lumbágóhoz/”nyakbeakadáshoz”. Okozhat helyi deréktáji/nyaktáji fájdalmat, de valamelyik végtagba lesugárzó fájdalmat is. A pontos és minden kétséget kizáró diagnózis felállítása MRI felvétellel történik.
Mi történik ilyenkor?
Az ágyéki vagy a nyaki gerincs

4. Sebészi beavatkozást nem igénylő nagyízületi sérülések

Melyek a nagyízületek?
Csukló, könyök, váll, boka, térd, csípő.
Mit jelent az, hogy sebészi beavatkozást nem igénylő sérülés?
A sérülés általában hirtelen keletkezik egy rossz mozdulatot vagy nagy erőbehatást követően. Ezekben az esetekben a panaszok gyorsan alakulnak ki és általában a sérült ízület funkciója is korlátozódik. Ilyenek lehetnek pl. a bokarándulás vagy a térdcsavarodás. A hirtelen kialakuló sérüléseket a traumatológián vagy sürgősségi osztályon látják el: fizikális vizsgálat mellett képalkotó vizsgálatokkal (rtg, CT, MRI) kiegészítve. Amennyiben ilyenkor az orvos műtéti beavatkozást nem tart szükségesnek, a konzervatív (nem műtéti) kezelés és rehabilitáció jelentősen meggyorsíthatja az adott ízület gyógyulását és a funkciójának helyre állását.

5. Krónikus ízületi fájdalmak

Honnan ismeri fel?
Ezek azok a fájdalmak, amik lassan alakulnak ki, nem túl erősek vagy éppen nem egész nap érzékelhetőek. Azok a tipikus panaszok, amik annyira nem fájnak, hogy orvoshoz menjen vele az ember, de annyira igen, hogy állandó bosszúságot okozzanak.
Krónikus fájdalom érinthet kis- (kézujjak, lábujjak, csigolyák) ill. nagyízületeket (ld.: fent) is.
Ezen panaszok esetén invazív kezelés (műtéti) csak abban a helyzetben jön szóba, amikor már komoly mozgáskorlátozottságot okoznak. Általános kezelés módjuk gyógyszerrel történik, de konzervatív (nem műtéti) kezeléssel kiegészítve a hatékonyság növelhető.

6. Kivizsgált fejfájások

A fejfájás sok betegség tünete lehet és önállóan is előfordulhat. Ha valakinek visszatérő, erőteljes fejfájásai vannak, az jelentős hatással lehet a mindennapi életvitelre.
Amennyiben a panaszai hátterében nincs sebészi beavatkozást igénylő kórkép, akkor a leggyakoribb, hogy a nyakcsigolyák kismértékű elmozdulása vagy a nyakizmok feszülése okozza a panaszokat, amelyek manuálterápiával kezelhetőek.

7. Gerincferdülés

Honnan ismeri fel?
Gyerekek esetében a rendszeres iskolai szűrés, a háziorvos vagy éppen a testnevelő tanár segíthet ebben. A gerincferdülések leggyakrabban féloldalas tartással járnak, ami könnyen felismerhető.
Gyerekek esetében a gerincferdülések nagy része konzervatívan igen jól kezelhető, a ferdülés mértéke jelentősen csökkenthető. A kezelés alapját a gyógytorna és a rendszeres testmozgás adja, azonban lényegesen jobb eredmény érhető el ezekkel, ha a medence és a többi ízület a helyére kerül, ez pedig manuálterápiás kezeléssel gyorsan és fájdalommentesen megvalósítható.

8. Kismamák panaszai

Terhesség alatt igen gyorsan változik a súly és a testalkat. Ez már önmagában elég nagy terhet ró a gerincre, az ízületekre. Mindemellett a terhesség alatt felszabaduló hormonok elősegítik a szalagok lazulását (amelynek természetes funkciója a szülés könnyítése), ami miatt fokozottabb a lehetősége annak, hogy ízületek elmozduljanak. Ebben a helyzetben gyógyszeres kezelési lehetőségek is egészen keskeny sávra szűkülnek. Az ízületek óvatos kimozgatása, a túlfeszült izmok célzott lazítása óvatos technikákkal azonban működhet, ami jelentősen megkönnyíti a szülésig tartó időszakot.

9. Szülés utáni állapotok

A szüléssel hirtelen jelentős súlycsökkenés történik, ami egy igen speciális terhelést ró az egész testre. ilyenkor egyetlen nap alatt nagy súlytól szabadul meg a szervezet (alacsony súlyú nőknél ez még kifejezettebb lehet), ami az egész test statikai viszonyait megborítja és ezáltal nem csak mozgásszervrendszeri, hanem egyéb szervrendszeri panaszokat is okozhat (keringés, emésztés, nyirok).
A szülés során a medence majdnem minden esetben elmozdul, ami szintén másodlagos izomfeszülésekkel járó fájdalmakat okozhat. Szülés után ráadásul a néhány óránkénti szoptatás megint csak egy teljesen új, speciális terhelés a gerincnek (mozdulatlan, féloldalas előregörbült testtartás).
Ezek olyan problémák, amelyeken egy kis átmozgatással, célzott gyakorlatok betanításával jelentősen lehet javítani, ami megkönnyíti az első heteket a babával.

10. Műtét utáni állapotok

A mozgásszervi műtétek után sokszor az az álláspont, hogy mozdulatlanságra és ágynyugalomra van szükség. Legyen az bokatörés vagy térdműtét, izomszakadás – bármilyen mozgásszervi panaszról is beszélünk a teljes felépüléshez bizony mozgásra lesz szükség.
Minél előbb kezdődik ez a mozgatás és a járulékos kezelések (masszázs, kinesiotaping, SMR-henger, Terrier-féle lágyrész manuálterápia…stb.), annál hamarabb regenerálódik teljesen az operált terület.
Ilyen szempontból műtétnek tekinthető a császármetszés is, sőt, a normál szülés amelyet követően a hasizmok rehabilitációját mihamarabb el kell kezdeni, hogy a hasfal megfelelő támasztást tudjon adni az ágyéki gerincszakasznak és így megelőzzük a későbbi derékfájásokat.

Vissza az elérhetőségekhez.