Manuálterápia

A manuálterápia szó szerint kézzel történő kezelést, gyógyítást jelent, főként mozgásszervrendszeri problémák széleskörű megoldására alkalmas. A manuálterápia a régóta alkalmazott csontkovácsolás anatómiai, élettani és diagnosztikai szinten továbbvitt változata, amelyet Magyarországon jelenleg csak orvosok és gyógytornászok végezhetnek.

Miből áll a manuálterápiás kezelés?

A manuálterápiás kezelés a kórtörténet tisztázásával kezdődik. A terapeuta számára fontos feltérképezni a panaszok közvetlen hátterét is, az esetleges korábbi panaszokat is és a mozgásszervi panaszok mellett fennálló egyéb betegségeket is. Minden esetben fontosak az életvitellel kapcsolatos tények tisztázása, pl. hogy a páciens hány órát ül egy nap alatt a munkahelyén vagy hogy pihentetően tud-e aludni.
Ezt követi a vizsgálat, mely során a terapeuta nem csak a panaszt okozó területet vizsgálja, hanem az egész testet. A diagnózis felállításához és a kezelés menetéhez fontos, hogy a panaszt okozó testrész, testtáj, egy kiinduló ok, vagy a test egyensúlyi állapotának felborulása eredményezi magát a fájdalmat és a kiinduló ok máshol keresendő.
A vizsgálat és a diagnózis után következik a kezelés, amely különböző fogásokból áll, amelyek a panasz természetének megfelelően a test természetes egyensúlyának visszaállása irányába hatnak.
A kezelést követi a házi feladat gyakorlatok és teendők átbeszélése, amelyek a kialakított állapot további fenntartása érdekén szükségesek.

Miben különbözik a manuálterápia a csontkovácsolástól?

A csontkovácsolás jórészt nagy energiájú, hirtelen behatással járó technikákkal dolgozik, amelyek egyszerre több ízületre is hathatnak. Itt a csontok elmozdulását a csontkovács hozza létre.
Ezzel szemben a manuálterápia finomabb technikákkal dolgozik. Ennél a módszernél fontos a páciens pontos beállítása és együttműködése. A legtöbb esetben egyszerre egy ízületet kezelünk és a csontok közötti elmozdulást a páciens hozza létre a manuálterapeuta által beállított helyzetben. Ebben az esetben a csontok kiszámítható pályán mozognak, nincs túlmozdulás. Éppen ezért biztonsággal alkalmazható olyan esetekben is, amikor a csontkovács technikák nem, ilyen pl. a porckorong csúszás (discus protrusio).

Milyen panaszok esetén segíthet a manuálterápia?

Többek között például az alábbiakban:

• krónikus derékfájás
  • keresztcsonttáji fájdalmak
  • “nyakbeakadás”
  • csípőízületi fájdalmak
  • vállízületi mozgásbeszűkülés krónikus fájdalom miatt….stb

Galéria