Ujjropogtatás

Sokféle tévhit él az ujjropogtatással kapcsolatban. A szülők szoktak rászólni a kezüket folyton tördelő csemetéjükre, hogy ne ropogtassák az ujjaikat, mert idős korukban remegni fog a kezük. Ez a kézremegéses tétel nem igaz. Az is alapvető kérdés, hogy ilyenkor mi adja a roppanó hangot – mert ugyebár ez ijeszti meg az aggódó eleinket. Több évtizedig volt ez kérdés, amíg néhány éve nem csináltak egy CT felvételt, amelyen jól látszik, ahogy a roppanáskor, ahogy az ízületi végek hirtelen eltávolodnak egymástól, egy kis gázbuborék keletkezik és annak a kidurranása okozza a hangot. Szóval a hang eredetére fény derült, remegni nem fog a kezünk, akkor most csináljuk vagy sem? Naponta 1-2x végig ropogtatni az ujjakat alapvetően egészséges. Ha valaki fizikai munkát végez (csomagol, masszíroz, sokat ír…stb), akkor ajánlott is. Azonban ha valaki feszültség levezetésként csinálja, napjában nagyon sokszor, akkor egy idő után kinyúlhatnak az ízületeket összetartó szalagok és könnyebben mozdulhatnak el az ízületi felszínek egymástól mondjuk egy labdajáték során.

Szóval az ujjropogtatás napi 1-2x még egészséges is, sokszor azonban nem.

[Fotó: pixabay]